העסקת מומחים זרים בישראל

    ישראל הפכה בשנים האחרונות למוקד עלייה לרגל עבור חברות טכנולוגיה, קרנות הון סיכון וכל קהילת ההייטק והחדשנות העולמית. מגמה של צמיחה ומעורבות של חברות בינלאומיות ניכרת גם בסקטור האנרגיה, התשתיות והפרויקטים ובשנים האחרונות מבוצעים בישראל פרויקטים רחבי היקף, דוגמת הרכבת הקלה בגוש דן, הרכבת הקלה בירושלים, הקמת תחנות כוח ומתקני התפלה.

    מעמד זה של ישראל, לצד כניסה של עוד ועוד תאגידים בינלאומיים דוגמת אמזון, גוגל ואחרים לשוק המקומי, מייצרת צורך בהעסקת מומחים זרים, המביאים עימם ניסיון ייחודי, התמחות ספציפית וידע שחיוני ואף קריטי ליישום והתנעת פרויקטים אלו והתרחבות המגמה. למעשה, מרביתם של “המומחים הזרים” בעלי ידע וכישרון יוצא דופן שלא קיים במדינת היעד שבה הם עתידים לעבוד, ובלעדיו לא ניתן יהיה לבצע את העבודות הנדרשות. מתוקף כך, מומחה זר מוגדר כעובד זר המועסק בסטטוס מועדף לעומת זה של מרבית העובדים הזרים.

    העסקת מומחה זר בישראל יכולה להיות הן על ידי חברה מקומית והן על ידי חברה זרה שמבקשת את הגעתו של מומחה זר. במקרים אלה, החברה הזרה היא זו שמספקת את החסות לבקשה ומגישה אותה לגורמים הרלוונטיים.

    שורה של חוקים ותקנות מסדירים את הליך העסקתם של עובדים זרים, ובפרט מומחים זרים בישראל. בין היתר ניתן למנות את חוק הכניסה לישראל, תקנות הכניסה לישראל, חוק עובדים זרים. לצדם, יש להביא בחשבון את נהלי משרד הפנים, החלטות ממשלה שונות ומדיניות המשתנה לעת מעת.

    העסקת מומחה זר בישראל, מחייבת בהוצאת היתר עבודה וכן אשרת עבודה תואמת. הליך זה נחשב להליך בירוקרטי ארוך יחסית שמורכב ממספר שלבים, והוא יכול להימשך למעלה משלושה חודשים. לאור זאת, מומלץ להיערך ולתכנן מוקדם ככל האפשר מהלכים שכאלו. השלבים הם:

    1.הגשת בקשה לקבלת היתר עבודה ליחידת ההיתרים ברשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול.

    2.הגשת בקשה לקבלת אשרת עבודה ואשרת כניסה לישראל במשרד הפנים הרלוונטי ושליחת האישור לקונסוליה הישראלית בחו”ל. לאחר מכן,  להגיש בקשה למתן אשרת עבודה מסוג ב/1 (אשרה המאפשרת שהייה בישראל לתקופה קצובה ולצרכי עבודה) במשרד הפנים הרלוונטי בהתאם למקום מושבה של החברה נותנת החסות.

    3.הנפקת אשרת עבודה בקונסוליה הישראלית במדינת המוצא של מומחה זר.

    4.הארכת אשרת העבודה לתקופה של שנה עם כניסת מומחה זר לישראל בשדה התעופה, והגשת בקשה לאשרת כניסה רב פעמית במשרד הפנים הרלוונטי.

    הליכים אלו מתייחסים להליך סטנדרטי וסדור, אולם בהתאם למקרים ומדיניות שונות עשויים השלבים בתהליך להתארך, כשבכל שלב עשויה להתקבל דרישה למסמכים, דיווחים ומידע מסוים הרלוונטי לשם קבלת האשרה וההיתר. כמו כן מרבית ההליכים כרוכים בתשלום אגרות (את הסכומים המפורטים ניתן למצוא בלינק הבא – אכניס בהמשך.

    עמידה בכל השלבים שלעיל יאפשרו את עבודתו של המומחה הזר בישראל כחוק. עבודה ללא אשרה מהווה עבירה פלילית וכוללת קנסות גבוהים (למעלה מ-5,000 שקל על כל יום עבודה), מעצר וגירוש שעשויים לפגוע ביכולת העסקת המומחה במדינות אחרות וכן הליכים פליליים נגד הנהלת החברה, שלא אחת חייבים בדיווח בורסאי או לדירקטוריון.

    עוד חשוב לזכור כי הארכת עבודה של מומחה זר בשנה נוספת אפשרית, אולם מדובר בהליך מורכב ומאתגר. במקרים אלו נדרשת החברה להוכיח מדוע קיים צורך בהמשך העסקת המומחה בישראל, ומדוע במהלך השנה שבה שהה לא העביר את מלוא הידע שברשותו לעובדים הישראליים.

    ליווי משפטי מטעם עורכי דין מומחים לתחום ההגירה, ניוד עובדים והעסקת מומחים זרים יאפשר לחברה המבקש לקבל את כלל האשרות וההיתרים הרלוונטיים באופן מהיר ומקצועי, ויניחו את התשתית להמשך התהליך עם עובדים אחרים ומניעה של “מוקשים”, עיכובים ובעיות בדרך.

     


     
    קידום אורגני | קידום אתרים

    דילוג לתוכן